εναλλακτικές πραγματικότητες
… πιο ενδιαφέρουσες από τη δική μας. Εγώ πάντως δεν το ήξερα. Αν ζούσαμε σε ένα παράλληλο σύμπαν τα σινεμά θα είχαν παίξει αυτήν την εκδοχή του Dune και όλα θα ήταν διαφορετικά. Σε κάθε περίπτωση οι αφηγήσεις του ιδίου του υποψήφιου σκηνοθέτη Alejandro Jodorowsky (το αμφιλεγόμενο μυθικό αριστούργημα Ελ Τόπο, anyone;) εδώ και εδώ (αρχικά από συνέντευξή του στο Metal Hurlant), και του πραγματιστή H.R. Giger εδώ είναι διαφωτιστικές για τις διαδικασίες προ της παραγωγής μιας ταινίας που δεν γυρίστηκε ποτέ.
Πριν ακόμη διαβάσει το βιβλίο ο Jodorowsky αποφασίζει πως πρέπει να γίνει ο απόστολός του και θεωρεί εντεταλμένο εκ των άνω καθήκον του να το γυρίσει ταινία. Προσλαμβάνει τον Dan O’ Bannon (ειδικά εφέ στο περίφημο Dark Star, αργότερα σενάριο του Alien), τον HR Giger (που με την ιδιότυπη οργανική του εμμονή καθόρισε την όψη του Alien itself) για τον πλανήτη των Χαρκόνεν, τον έξοχο Moebius για τον πλανήτη του αυτοκράτορα, τον εκκεντρικό Chris Foss για τα διαστημόπλοια, θέμα που κατέχει καλά. Κλείνει τους Pink Floyd για σχεδόν όλο το soundtrack της ταινίας και τους γάλλους Magma για την μουσική επένδυση του κόσμου του έκφυλου Βαρώνου. Ως τώρα πάμε εξαιρετικά. Ο Σαλβαδόρ Νταλί δέχεται να παίξει τον ρόλο του αυτοκράτορα (απολαυστικές στην διήγηση οι απαιτήσεις του Μεγάλου Ειδεχθούς – ζητά μισθό 100.000 $ την ώρα, ενώ θεωρεί ουσιώδες ο θρόνος του να αποτελείται από τουαλέτα υποβασταζόμενη από δύο δελφίνια), ενώ δεν απομακρύνεται σε ασφαλή απόσταση η πιθανότητα να ερμηνεύσει την πριγκίπισσα Ιρουλάν η Αμάντα Ληρ (!). Σε κακή μετάφραση παραθέτω 2 μικρά δείγματα των ένθερμων διαθέσεων του Jodorowsky – πρόκειται για περιγραφές των διαστημόπλοιων παρμένες από τα παραπάνω λινκς:
«Το Dune έπρεπε να γυριστεί. Αλλά με τι είδους διαστημόπλοια; Σίγουρα όχι τους παρηκμασμένους και ψυχρούς απογόνους των σημερινών αμερικανικών αυτοκινήτων και υποβρυχίων, την ίδια την αντίθεση της τέχνης, αυτήν που συνήθως βλέπουμε στις ταινίες επιστημονικής φαντασίας συμπεριλαμβανόμενου του 2001. Όχι! Ήθελα μαγικές οντότητες, δονούμενα οχήματα, σαν ψάρια που κολυμπούν και ζουν στις μυθολογικές αβύσσους του ωκεανού που τα περιβάλλει. Τα «γαλαξιακά» πλοία της βορειοαμερικανικής τεχνοκρατίας είναι μία γκρίζα ποντικί προσβολή του θεϊκού, και γι’ αυτό παραληρηματικού χάους του σύμπαντος. Ήθελα κοσμήματα, μηχανές-ζώα, μηχανισμούς-ψυχές. Θεσπέσιους σαν κρυστάλλους χιονιού, μυριοεδρικά μάτια μύγας, γρανάζια-πεταλούδες. Όχι τεράστια ψυγεία, τρανζιστορισμένα και πριτσινωμένα κουφάρια πρησμένα με ιμπεριαλισμό, πλιάτσικο, υπεροψία και ευνουχοειδή επιστήμη.
Επιβεβαιώνω πως, δίπλα στην ψυχή, το ομορφότερο αντικείμενο στον γαλαξία είναι το διαστημόπλοιο! Όλοι ονειρευτήκαμε πλοία-μήτρες, πρόδομους για την αναγέννηση σε άλλες διαστάσεις˙ονειρευτήκαμε πλοία-πόρνες ωθούμενα από το σπέρμα των παθιασμένων μας εκσπερματώσεων. Τον αήττητο και ευνουχιστικό πύραυλο που μεταφέρει την εκδίκησή μας στην παγωμένη καρδιά ενός προδοτικού ήλιου˙ ορνιθόπτερα κολιμπρί που πετούν για να τρυγήσουν το αρχαίο νέκταρ των άστρων-νάνων δίνοντάς μας τον χυμό της αιωνιότητας. Ναι! Αλλά πολύ περισσότερο ακόμη: αγγελική λάμπρότητα! Ονειρευτήκαμε οχήματα «φτιαγμένα», πάνω σε ερπύστριες, τόσο τεράστια που οι ουρές τους θα χάνονται πίσω από τον ορίζοντα. …»
ή όπως επαναλαμβάνει αλλού σε ντελίριο:
Φίου. Τουλάχιστον εντυπωσιακό.
Όμως, όπως συχνά συμβαίνει σε αυτόν τον άτολμο κόσμο, τελικά το πρότζεκτ ακυρώθηκε, κατά τον Jodorowsky λόγω χολιγουντιανού σαμποτάζ. Ο ιδιοκτήτης Ντίνο ντε Λαουρέντις παρέδωσε τα δικαιώματα στην κόρη του και η ταινία γυρίστηκε όπως την είδαμε.
Δεν ξέρω αν αυτό ήταν απόδειξη συμπαντικού ελέους ή μοναδική χαμένη ευκαιρία, κοιτάζω τα προσχέδια (links στις εικόνες) και είμαι αναποφάσιστη. Η ιδέα και μόνο μιας ευρωπαϊκής εκδοχής με αυτούς τους συντελεστές μου φέρνει εναλλάξ ρίγη συγκίνησης και αποστροφής, και στο νου εικόνες υπέρλαμπρης όσο και ηρωικής αποτυχίας. The mind boggles. Την αδιάφορη εκδοχή που υλοποιήθηκε ωστόσο, αν και έτρεξα τότε να την δω, δεν την θυμάμαι καθόλου. Άλλη μια νίκη του αδιάφορου.
Γι’ αυτό εγώ λατρεύω το wfmu.org (το καλύτερο internet radio). Δές και εδώ http://blog.wfmu.org/freeform/film/index.html. O Jodorowsky είναι απερίγραπτος και στο Holy Mountain.(κορυφαία σκηνή η λιτανεία με εσταυρωμένα αρνιά)
P.S.
Μεγάλος Ειδεχθής όπως λέγαμε παλιά παλιά Μέγας Αυνανιστής?
Σχόλιο by alberich — 6/9/2005 @ 11:51 μμ
Argh, ναι. Ήταν ένα deep journey into camp. Το Dune το ανακάλυψα ψάχνοντας για μια ταινία με τον ελκυστικό τίτλο Night of the Day of the Dawn of the Son of the Bride of the Return of the Revenge of the Terror of the Attack of the Evil, Mutant, Hellbound, Flesh-Eating Subhumanoid Zombified Living Dead – Part 3. Στην πορεία κάπου πέτυχα το τερπνότατο wfmu – κατέβασα Siao και Sit, τις καντονέζες go-go girls. Απόλαυση.
Όσο για το Μέγας Ειδεχθής – σύμπτωση η ελαφρά ομοιότητα με τον τίτλο του έργου του. Πως ας πούμε λέει ο Τσιφόρος “Μέγας Δουξ”; Καμία σχέση. Χμ. Γκουχ. *ξυς*
Σχόλιο by helion — 7/9/2005 @ 9:07 μμ
Είμαι σίγουρος ότι πρόκειται για εργάρα (το Night of the Day of the Dawn κλπ)
Σχόλιο by alberich — 8/9/2005 @ 3:45 μμ
Μεικοί άνθρωποι επιμένουν να περιφέρουν την “τρελάρα”τους
εδώ κι εκεί,γνωρίζοντας πως οι απόψεις τους κάνουν τον λογιστή μικροαστό να βγάζει σπυριά.
Μάλλον το γνωρίζουν πως αυτός ο κόσμος δεν είναι για ποιητές, εν τούτοις επιμένουν ,σαν το δόντι που πονάει και το σκαλίζεις με τη γλώσσα.Μαζοχισμός.
Δεν είναι για λύπη, τους αρέσει, σαν αναγνώστες κι αυτοί του εαυτού τους,(συγγραφείς,ποιητές,σκηνοθέτες) και μάλιστα πρώτοι αυτοί απ’ όλους, να μαζοχίζονται με τους φόβους τους.
Σχόλιο by onoufrios — 10/9/2005 @ 12:38 μμ
οδυνηρό ακούγεται, έτσι όπως τα λες. και γω νόμιζα πως οι καλλιτέχνες είναι πολλάκις εγωκεντρικά τέρατα. μερικών τα έργα ρέπουν πάντως πιο πολύ προς τον σαδισμό αποσκόπώντας είτε στον θάνατο στου θεατή/ακροατή από ανία, ή, αντίθετα, στην αποπληξία μέσω εμπορικά υπολογισμένου shock value κακογουστιάς.
ή έχω κακή διάθεση απόψε, δενξέρ :) {—– γεπ. είχα κακή διάθεση.
Σχόλιο by helion — 12/9/2005 @ 12:31 πμ
Σχόλιο by helion — 12/9/2005 @ 11:03 μμ
Hey, when i become billionaire we’ll get Francis Ford Coppola (or Christopher Nolan, if he’s still too bored to direct) and we’ll shoot Dune as the ultimate political movie:p
‘Till then, I’m doing some preliminary casting…
Duke Leto Atreides: Russell Crowe
Lady Jessica: Nicole Kidman
Paul Muad’Dib: Ed Norton
Stilgar: (we’ll have to clone Omar Sarif)
Thufir Hawat: Ian McKellen
Gurney Halleck: Tom Sizemore
Duncan Idaho: Viggo Mortensen
Baron Vladimir Harkonnen: (a fat) Christopher Walken
Pieter DeVries: David Bowie
Feyd-Rautha Harkonnen: Christopher Ecclestone
Emperor Shaddam IV: John Malkovich
Princess Irulan: Umma Thurman
Count Hashimir Fenring: Kevin Spacey
Reverend Mother Gaius Helen Mohiam: Kate Blanchett
Doctor Wellington Yue: Ralph Fiennes
Liet-Kynes: Willem DaFoe
plus assorted Tleilaxu, shy sandworms and other stuff filed under “et caetera”…
(Open to suggestions & amendments :P)
Σχόλιο by Sympathy_FTD — 13/9/2005 @ 1:14 πμ
Σιγά μην έκανες οποιαδήποτε κινηματογραφική wishlist και δεν έβαζες την Νικόλ >:) – αν και νεάζει κάπως για μαμά του Νόρτον.
Μια αντιπρόταση: τον Joaquin Phoenix για τον Feyd-Rautha Harkonnen, ξέρει να κάνει και σε έξυπνο και σε διεφθαρμένο (αν και την ατιμία στην αρένα την έχει ήδη κάνει στο Gladiator).
Σχόλιο by helion — 18/9/2005 @ 10:16 μμ
Ο Jodorowsky ήτο τρελός. Και το καταλαβαίνει κανείς στο Santa Sangre.
Όσο για το Dune, νομίζω το βιβλίο του Herbert είναι αδικημένο από τις συνέχειες που ακολούθησαν-το πρώτο ήταν μεγάλης κλάσης ε.φ.
Όσο για το ανωτέρω project, ναι, κρίμα που δεν έγινε, όμως εμένα μου άρεσε κι η ταινία του Ντέιβιντ Λιντς :)
Σχόλιο by schottkey — 9/9/2005 @ 1:06 μμ